FAQ

Frågor som vi ofta får i vår kundtjänst.

Innehåll

  1. Vilka tjänster finns/kommer i fibernätet, radiolannätet resp. kabeltv Internet nätet?
  2. Vad är IP-telefoni?
  3. Vad är Bredbandstelefoni?
  4. Vad är skillnaden på IP-telefoni och Bredbandstelefoni?
  5. Vad är Kabel-tv på fiber?
  6. Vad är Digital-tv på fiber (IPTV)?
  7. Vad ingår i tjänsten Internet?
  8. Går det att ha annan e-post och annat websidesutrymme?
  9. Vilken support ingår i månadskostnaden?
  10. Går det att köpa mer support?

Svar:

  1. Vilka tjänster finns/kommer i fibernätet, radiolannätet resp. kabeltv Internet nätet?

    Idag så finns tjänsterna Internet, IP-telefoni, Bredbandstelefoni, E-post och websidesutrymme i dessa nät. Digital-tv är tjänster som är under förhandling. Bredbandstelefoni fungerar i samtliga nät men olika bra, se "Vad är Bredbandstelefoni?". Kabel-tv finns naturligtvis på kabel-tv nätet men också i fibernätet, se "Vad är Kabel-tv på fiber?".
    [Tillbaks]
     
  2. Vad är IP-telefoni?

    IP-telefoni är en tjänst som ersätter kundens befintliga telefoni, den har inte lika hög driftsäkerhet som vanlig telefoni men nästan. Lika bra eller bättre ljudkvalité till lägre pris är vad man kan förvänta sig. Kundens gamla telefoner går bra att sammankoppla med denna lösning. Frågan om införande är under beslut och förhandling. Anslutningskostnad varierar fr. 0 kr, och månadskostnad för kunden är ca 75 kr, genomsnittligt lägre minutpris än vanlig telefoni. Lösningen erbjudas till våra fiberkunder. Exempel på leverantörer: Alltele och T3.
    [Tillbaks]
     
  3. Vad är Bredbandstelefoni?

    Genom att ansluta en "bredbandstelefon" till din dator kan du ring över din bredbandsanslutning, till andra med bredbandstelefoner ringer du gratis. Det går även att ringa vanliga telefonnummer men då måste du betala för dessa samtal. Denna tjänst fungerar på alla våra nät men kvalitén beror på din uppkopplingshastighet samt nätets belastning. Ex. på leverantör: cellip, skype och Phonzo.
    [Tillbaks]
     
  4. Vad är skillnaden på IP-telefoni och Bredbandstelefoni?

    IP-telefoni är en tjänst som är prioriterad i nätet vilket ger den bättre talkvalité är bredbandtelefoni.
    [Tillbaks
     
  5. Vad är Kabel-tv på fiber?

    Genom att skicka kabel-tv signalen via fiber istället för koaxialkabel får vi en möjlighet att distribuera kabel-tv i hela Vännäs Kommun. För att kunna göra det till alla kunder krävs en extra fiber eller att vi våglängdsmultiplexerar till varje kund. Fördelen med detta är att kunden får en riktig signal med alla kanaler i vårt utbud samtidigt, dvs. genom att koppla ihop detta med kundens antennslinga i huset kan kunden se valfri kanal på valfri tv-apparat (ansluten till antennslingan).
    [Tillbaks]
     
  6. Vad är Digital-tv på fiber (IPTV)?

    Genom att skicka digital-tv över det bredband vi idag har kan vi distribuera digital-tv till alla kunder som sitter på fibernätet. För kunden krävs en digitalbox som går att ansluta till bredband och passar den lösning som vi väljer. Nackdelen för kunden är att det krävs en digitalbox per tv/video. Nätet måste förstärkas något för att klara den ökade trafiken men investeringarna är ganska måttliga. Något beslut om att göra det finns ej idag. Frågan är under utredning. Anslutningskostnad och månadskostnad för kunden är idag okända.
    [Tillbaks]
     
  7. Vad ingår i tjänsten Internet?

    Åtkomst till internet i maximalt den angivna hastigheten för abonnemanget. Kontrollera med just din tjänsteleverantör vad som ingår.
    [Tillbaks]
     
  8. Går det att ha annan e-post och annat websidesutrymme?

    Ja det går bra att använda en annan e-postleverantör eller websidesleverantör. Dock krävs att deras servers är åtkomliga från internet.
    [Tillbaks]
     
  9. Vilken support ingår i månadskostnaden?

    Är inte nätet åtkomligt pga. av orsaker som vi, vår utrustning eller våra leverantörer har orsakat så ska vi vara behjälpligt med felsökning och där det är tillämpligt även felavhjälpning under kontorstid. Detta är kostnadsfritt. Beror felet på kundens utrustning så debiteras kunden:
    Privatperson: 450.-/tim inkl. moms.
    Företag: 450.-/tim exkl. moms.
    Inställelsekostnad: 200 kr inkl. moms. (Reskostnader utgår ej). Min. Deb. En heltimme.
    [Tillbaks]
     
  10. Går det att köpa mer support?

    Endast i mån av tid kan vi hjälpa till med extra support. Priser för support på kontorstid (support utöver vad som ingår):
    Privatperson: 450.-/tim inkl. moms.
    Företag: 450.-/tim exkl. moms.
    Inställelsekostnad: 200 kr inkl. moms. (Reskostnader utgår ej). Min. Deb. En heltimme.
    Obs! Detta gäller kommunal tjänsteman/tekniker, gäller ej våra samarbetspartner, tex. Nordantenn, Fiberdata, Deltra, Ett mfl.. Kontrollera därför vad som gäller INNAN du anlitar hjälp!
    [Tillbaks
       

Kontaktperson: Roger Fagerdal