Vanliga frågor & svar

Lyssna

Frågor som vi ofta får i vår kundtjänst.

Bredband

  1. Vilka tjänster finns/kommer i fibernätet, radiolannätet resp. kabeltv Internet nätet?
  2. Vad är IP-telefoni?
  3. Vad är Bredbandstelefoni?
  4. Vad är skillnaden på IP-telefoni och Bredbandstelefoni?
  5. Vad är Kabel-tv på fiber?
  6. Vad är Digital-tv på fiber (IPTV)?
  7. Vad ingår i tjänsten Internet?
  8. Går det att ha annan e-post och annat websidesutrymme?
  9. Vilken support ingår i månadskostnaden?
  10. Går det att köpa mer support?

 

Bredband via Kabel-tv

  1. Hur ska jag placera modemet?
  2. Hur kopplar jag ihop allt?
  3. Hur ska jag felsöka?

 

TV

  1. Varför sänds inta alla kanaler digitalt?
  2. Kan jag skaffa säsongskortet?
  3. Vad kostar det?
  4. Vad ingår i en anslutning?
  5. Om jag vill ha mer kanaler?
  6. Jag vill inte ha vissa kanaler, kan jag få lägre avgift?
  7. Jag har en kabel på backen som inte är nergrävd!
  8. Varför är det olika styrka på ljudet mellan kanalerna?
  9. Kommer det HD kanaler?
  10. Jag får inte in alla kanaler?
  11. Kommer det att fungera med en platt-tv?
  12. Erfarenheter av Samsung LCD/LED -TV serie 6 och 7

Svar Bredband:

  1. Vilka tjänster finns/kommer i fibernätet, radiolannätet resp. kabeltv Internet nätet?

    Idag så finns tjänsterna Internet, IP-telefoni, Bredbandstelefoni, E-post och websidesutrymme i dessa nät. Digital-tv är tjänster som är under förhandling. Bredbandstelefoni fungerar i samtliga nät men olika bra, se "Vad är Bredbandstelefoni?". Kabel-tv finns naturligtvis på kabel-tv nätet men också i fibernätet, se "Vad är Kabel-tv på fiber?".
    [Tillbaka till toppen]
     
  2. Vad är IP-telefoni?

    IP-telefoni är en tjänst som ersätter kundens befintliga telefoni, den har inte lika hög driftsäkerhet som vanlig telefoni men nästan. Lika bra eller bättre ljudkvalité till lägre pris är vad man kan förvänta sig. Kundens gamla telefoner går bra att sammankoppla med denna lösning. Frågan om införande är under beslut och förhandling. Anslutningskostnad varierar fr. 0 kr, och månadskostnad för kunden är ca 75 kr, genomsnittligt lägre minutpris än vanlig telefoni. Lösningen erbjudas till våra fiberkunder. Exempel på leverantörer: Alltele och T3.
    [Tillbaka till toppen]
     
  3. Vad är Bredbandstelefoni?

    Genom att ansluta en "bredbandstelefon" till din dator kan du ring över din bredbandsanslutning, till andra med bredbandstelefoner ringer du gratis. Det går även att ringa vanliga telefonnummer men då måste du betala för dessa samtal. Denna tjänst fungerar på alla våra nät men kvalitén beror på din uppkopplingshastighet samt nätets belastning. Ex. på leverantör: cellip, skype och Phonzo.
    [Tillbaka till toppen]
     
  4. Vad är skillnaden på IP-telefoni och Bredbandstelefoni?

    IP-telefoni är en tjänst som är prioriterad i nätet vilket ger den bättre talkvalité är bredbandtelefoni.
    [Tillbaka till toppen
     
  5. Vad är Kabel-tv på fiber?

    Genom att skicka kabel-tv signalen via fiber istället för koaxialkabel får vi en möjlighet att distribuera kabel-tv i hela Vännäs Kommun. För att kunna göra det till alla kunder krävs en extra fiber eller att vi våglängdsmultiplexerar till varje kund. Fördelen med detta är att kunden får en riktig signal med alla kanaler i vårt utbud samtidigt, dvs. genom att koppla ihop detta med kundens antennslinga i huset kan kunden se valfri kanal på valfri tv-apparat (ansluten till antennslingan).
    [Tillbaka till toppen]
     
  6. Vad är Digital-tv på fiber (IPTV)?

    Genom att skicka digital-tv över det bredband vi idag har kan vi distribuera digital-tv till alla kunder som sitter på fibernätet. För kunden krävs en digitalbox som går att ansluta till bredband och passar den lösning som vi väljer. Nackdelen för kunden är att det krävs en digitalbox per tv/video. Nätet måste förstärkas något för att klara den ökade trafiken men investeringarna är ganska måttliga. Något beslut om att göra det finns ej idag. Frågan är under utredning. Anslutningskostnad och månadskostnad för kunden är idag okända.
    [Tillbaka till toppen]
     
  7. Vad ingår i tjänsten Internet?

    Åtkomst till internet i maximalt den angivna hastigheten för abonnemanget. Kontrollera med just din tjänsteleverantör vad som ingår.
    [Tillbaka till toppen]
     
  8. Går det att ha annan e-post och annat websidesutrymme?

    Ja det går bra att använda en annan e-postleverantör eller websidesleverantör. Dock krävs att deras servers är åtkomliga från internet.
    [Tillbaka till toppen]
     
  9. Vilken support ingår i månadskostnaden?

    Är inte nätet åtkomligt pga. av orsaker som vi, vår utrustning eller våra leverantörer har orsakat så ska vi vara behjälpligt med felsökning och där det är tillämpligt även felavhjälpning under kontorstid. Detta är kostnadsfritt. Beror felet på kundens utrustning så debiteras kunden:
    Privatperson: 450.-/tim inkl. moms.
    Företag: 450.-/tim exkl. moms.
    Inställelsekostnad: 200 kr inkl. moms. (Reskostnader utgår ej). Min. Deb. En heltimme.
    [Tillbaka till toppen]
     
  10. Går det att köpa mer support?

    Endast i mån av tid kan vi hjälpa till med extra support. Priser för support på kontorstid (support utöver vad som ingår):
    Privatperson: 450.-/tim inkl. moms.
    Företag: 450.-/tim exkl. moms.
    Inställelsekostnad: 200 kr inkl. moms. (Reskostnader utgår ej). Min. Deb. En heltimme.
    Obs! Detta gäller kommunal tjänsteman/tekniker, gäller ej våra samarbetspartner, tex. Nordantenn, DotCom mfl.. Kontrollera därför vad som gäller INNAN du anlitar hjälp!
    [Tillbaka till toppen
       

    Svar Bredband via Kabel-tv:

    1.  Hur ska jag placera modemet?

      - Placera modemet på väl ventilerad plats och plant underlag.
      - Undvik direkt solljus

      [Tillbaka till toppen]
       
    2. Hur kopplar jag ihop allt?

      - Anslut ena änden av TP-kabeln (RJ-45) till nätverkskortet andra änden till modemet.
      - Koppla antennkabeln till modemets kabel-tv-uttag andra änden till kabel-tv uttaget.
      - Antennkabeln får max vara 2 meter lång.

      OBS! När du skruvar fast antennkabeln får du inte böja den tunna koppartråden.

      - Anslut kontakten till modemet.
      - Anslut nätdelen till vägguttaget.

      - Vänta tills lampan "ONLINE" slutat blinka och lyser fast.

      - Starta datorn
      - Om du nu inte kan komma ut på nätet så ställ in automatisk tilldelning av IP-adress och DNS.

      [Tillbaka till toppen]
       
    3. Hur ska jag felsöka?

      - Kontrollera noga att alla kablar är ordentligt anslutna.
      - Kontrollera att ditt nätverkskort fungerar ordentligt.
      - Blinkar lampan "ONLINE" utan att sluta så ring felanmälan

      [Tillbaka till toppen
       

Svar TV:

  1. Varför sänds inta alla kanaler digitalt?

    Alla kanaler sänds även digital men vissa kanaler tillåts inte sändas utan att dom krypteras. Vi sänder alla kanaler (i grundutbudet) som får sändas okodade både i DVB-T och DVB-C.
    Utöver grundutbudets kanaler sänds även flera andra kanaler som kan ses mot extra avgift.
    [Tillbaka till toppen]
     
  2. Kan jag skaffa säsongskortet?

    Alla matcher ingår nu mer i Canal Digitals paket MAX, kan ses om du har en Cryptoguard box och abonnerar på MAX paketet.
    [Tillbaka till toppen]
     
  3. Vad kostar det?

    En nyanslutning till Vännäs kabel-tv kostar 5 000 kr i engångskostnad samt 148 kr i månadsavgift. Grävning och återställning över egen tomt ingår inte i avgiften.
    [Tillbaka till toppen]
     
  4. Vad ingår i en anslutning?

    Grävning och återställning av kabel fram till kundens tomt, material, kabel, överlämningsbox (ÖP), kabelskydd, ett kabel-tv uttag, inkoppling samt arbetstid.
    Önskas fler uttag inkopplade eller monterade sker extra kostnad och i mån av tid.
    [Tillbaka till toppen
     
  5. Om jag vill ha mer kanaler?

    Köp en Crytpoguard box med programkort på IT-kontoret och abonnera på de kanaler som du önskar som extra utbud.
    [Tillbaka till toppen]
     
  6. Jag vill inte ha vissa kanaler, kan jag få lägre avgift?

    Tyvärr är det inte möjligt att plocka bort enskilda kanaler till enstaka kunder och det är så att Vännäs Kabel-tv i sin tur ändå måste betala avgift för dom kanalerna till leverantörerna av kanalerna.
    [Tillbaka till toppen]
     
  7. Jag har en kabel på backen som inte är nergrävd!

    Finns en kabel på backe/i luft som ni misstänker är en kabel-tv kabel så kan ni kontakta felanmälan för att få en indikation när den kan tänkas komma att grävas ner.
    [Tillbaka till toppen]
     
  8. Varför är det olika styrka på ljudet mellan kanalerna?

    Generellt ska det inte vara så men i vissa delar av kabel-tv nätet kan nivåerna på signalstyrkan ändrats pga. dåliga eller för långa kablar.
    [Tillbaka till toppen]
     
  9. Kommer det HD kanaler?

    Det finns idag redan åtta HD kanaler varav två är okodad.
    [Tillbaka till toppen]
     
  10. Jag får inte in alla kanaler?

    Pröva att göra en kanalsökning. Behöver du ange NätverksID så ange 41001 och använd start frekvens 306 MHz (=306 000 KHz).
    Bor du i lägenhet så kan det bero på att fastighetens TV-förstärkare inte uppfyller de krav som vi ställer.
    Det kan också bero på att TVn är för gammal.
    [Tillbaka till toppen]
     
  11. Kommer det att fungera med en platt-tv?

    Det fungerar lika bra med en "platt-tv" som med en gammal "tub-tv" men en riktigt stor TV kan uppfattas grynig i bilden om man sitter för nära den. En "platt-tv" får generellt betydligt bättre bild om man tar emot vårat digitala utbud.
    [Tillbaka till toppen]
     
  12. Erfarenheter av Samsung LCD/LED -TV serie 6 och 7

    Denna guide gäller Samsung LCD/LED 6 till 7 serien med stöd för DVB-C, Vissa avvikelser i menyerna kan förekomma och det kan även funka på andra serier av modell äldre.
    1. Börja med att trycka på Meny knappen, på fjärrkontrollen.
    2. Bläddra neråt till Inställningsmenyn, tryck sedan på enter.
    3. Tryck på knappen enter igen för att välja Plug & Play.
    4. Ange din 4-siffriga PIN-nummer, Standard-PIN är 0000.
    5. Välj språk och tryck sedan på enter tills du kommer val av plats, välj hemmabruk.
    6. Nu skall du välja land, välj Finland. Tryck enter.
    7. Två alternativ dyker upp Ant/Antenn eller Kabel, välj Kabel och tryck sedan på enter.
    8. Välj digital och tryck sedan på start. Sökningen tar några minuter.
    9. När sökningen är klar så dyker det upp en fråga om att ställa klockan, välj Automatisk/Auto och tryck enter.
    10. En fråga dyker upp om bästa kvalité igenom anslutning, tryck enter.
    11. Återställ språkhantering i TVs "inställningsmeny - menyspråk" och "inställningsmeny - Utsändning" till Svenska.
    12. Klart!
    Fungerar detta fortfarande inte så prova att uppgradera mjukvaran i TVn, se http://www.samsung.com/se/support/
    [Tillbaka till toppen]
     

Kontaktperson: Roger Fagerdal