Just nu har vi inga pågående driftstörningar
Just nu har vi inga pågående driftstörningar
En del av framsidan på boken Dags att rösta. Som du kan läsa om. Längre ned på den här sidan.

Om valet, på lättläst svenska

Den 13 september är det val.
Då ska vi i Sverige välja politiker
till Sveriges riksdag.
Vi ska också välja
vem som ska bestämma
i regionen och kommunen.

Vart fjärde år är det val i Sverige.
Så här går det till att rösta.

Alla som har rätt att rösta
får ett brev innan valet.
Det är röstkortet.
På röstkortet står adressen
till lokalen där du ska rösta.

Om du har digital brevlåda
kommer röstkortet dit.

Om du inte har digital brevlåda
får du röstkortet i postlådan.

Det står det på röstkortet
vart du ska gå för att rösta.
Ta med legitimation.
Det kan vara pass,
körkort eller identitetskort.

Om du inte har legitimation
måste någon följa med dig
och säga vem du är.
Den personen ska ha legitimation.

I lokalen där du ska rösta
finns ett bord med alla partiers valsedlar.
Där ska du hämta valsedlar
för det parti du vill rösta på.

Det finns valsedlar
i tre olika färger.
De gula används
för val till riksdagen.
De vita används
för val till kommunen.
De blåa används
för val till regionen.

Du kan rösta på samma parti
i de tre olika valen.
Men du kan också
rösta på olika partier.
Det är du som bestämmer.

Alla får rösta i vitt och blått val.
Det är till kommunen
och regionen.
Bara medborgare i Sverige
får rösta i gult val.
När du ska rösta kan du fråga om hjälp.

Om du inte vill att någon
ska få veta vad du röstar på
kan du ta med dig alla partiers valsedlar.

Du ska också ta kuvert.
Oftast står någon och delar ut
kuvert till dem som ska rösta.

I lokalen finns det skärmar.
Ta med dig valsedlar
och kuvert bakom en skärm
för att göra i ordning din röst.

Om du behöver hjälp
bakom skärmen kan du säga till
någon av dem som jobbar i vallokalen.

Om du vill kan du rösta på
en särskild politiker.
Då sätter du ett kryss
framför den politikerns namn.
Du måste inte göra det.

Lägg valsedeln från det parti
du vill rösta på i ett kuvert.
Du ska lägga en valsedel i varje kuvert.

I lokalen jobbar människor
med att ta emot rösterna.
När du lämnar kuverten
till dem ska du visa legitimation.

De som tar emot kuverten
prickar av ditt namn på en lista.
Sedan läggs dina kuvert i en låda.
När valet är klart
öppnas lådan och rösterna räknas.

Källa: Informationen är hämtad från 8sidor.se Länk till annan webbplats.