Hemtjänst

Personer med omfattande behov som medför svårigheter i vardagslivet kan vara berättigade till stöd eller hjälp i hemmet för att underlätta så att de ska kunna bo kvar i sin hemmiljö.

Stöd eller hjälp i hemmet är ett behovsprövad insats som regleras av socialtjänsten. Stödet har som syfte att underlätta för dig som äldre eller funktionsnedsatt att kunna bo kvar i din invanda hemmiljö. Stöd ska utformas som ett komplement till den egna förmågan.

Kommunens handläggare utreder behovet av stöd eller hjälp i hemmet tillsammans med aktuell person och eventuellt också anhöriga eller närstående.

Stöd eller hjälp som vi kan erbjuda:

  • personlig omvårdnad
  • personlig hygien
  • matförberedelse
  • matdistribution
  • städning
  • tvätt- och klädvård
  • inköp
  • tillsynsbesök
  • trygghetslarm

Snöskottning, trädgårds- eller fastighetsskötsel eller liknande ingår inte i vad du kan få hjälp med. Dessa tjänster kan du köpa av annat företag eller av en privat utförare av hemtjänst om utföraren erbjuder tilläggstjänster. Då kan du ha möjlighet att få en skattereduktion enligt RUT.

Så ansöker du om hemtjänst

För att ansöka om hemtjänst kontaktar du handläggare under telefontiden. Telefontid och nummer hittar du under kontaktuppgifter för respektive handläggare.

Du och handläggaren bokar tid för ett personligt möte i din bostad, gärna tillsammans med någon närstående. Syftet med mötet är att handläggaren ska få en så bra bild som möjligt av dina behov och din situation, som underlag för ett beslut till grund för ditt stöd.

Handläggaren kan behöva stöd med faktainsamling från arbetsterapeut, sjukgymnast eller sjuksköterska. Handläggaren har tystnadsplikt.

Din handläggare behöver få information om: ditt boende och dess närmiljö, din fysiska och psykiska hälsa, din vardag, hur du klarar att uträtta olika ärenden samt vad du har för intressen.

Under mötet ansöker du muntligt eller skriftligt om det stöd som du önskar.

Du har rätt att ansöka om vad du vill men det är ditt behov som avgör vilket stöd du sedan blir beviljad.

Efter ansökan

  • Efter mötet gör handläggaren en utredning som ligger till grund för beslutet.
  • Utifrån det som framkommit i utredningen fattas ett beslut om det stöd och den hjälp du har rätt till. Beslutet får du i regel inom två veckor. Det skriftliga beslutet skickas hem till dig eller annan vald person som exempelvis god man. Du får även ett skriftligt beslut om din ansökan inte beviljats och en förklaring till beslutet.
  • Du har rätt att ta del av allt som skrivs om dig.
  • Du kan när som helst göra en ny ansökan om dina behov förändras eller om det är något som du vill lägga till eller ta bort.
  • Minst en gång om året ska handläggaren kontakta dig för att se om din situation förändrats.
  • Du får ett nytt beslut om dina insatser förändras, annars fortsätter det gamla beslutet att gälla.

Insatser utan behovsprövning

Du kan få vissa insatser beviljade utan behovsprövning. Du hittar dessa under sidan Ansökan om stöd.

Till sidan Ansökan om stöd

Om du inte är nöjd med beslutet

Om du har fått avslag på din ansökan kan du överklaga. Din överklagan ska ställas till förvaltningsrätten men skickas till vård- och omsorgsförvaltningen inom tre veckor efter att du fått beslutet. Handläggaren bedömer om det finns skäl att ändra beslutet.

Om beslutet inte ändras på det sätt du begärt, vidarebefordras din överklagan omgående till förvaltningsrätten som prövar ärendet. Handläggaren kan hjälpa dig med överklagandet.

Avgift för hemtjänst

Du betalar samma avgift oavsett vilken utförare du väljer. Hur stor din avgift blir beror på hur omfattande behov du har och din betalningsförmåga. Avgiften beräknas utifrån ett lagstadgat belopp som är tänkt att täcka normala levnads­kostnader och att du ska kunna betala din boendekostnad. Dina avgifter justeras varje år. Du betalar via post, e-faktura eller autogiro.

Barn under 18 år betalar ingen avgift för hemtjänst.

Avgifter

Hemtjänst

Avgiften för hemtjänst är uppdelad i tre nivåer och beror på hur stort ditt behov är.

  • Nivå 1: upp till 10 timmar per månad, 845 kronor per månad
  • Nivå 2: mellan 10,01 och 20 timmar per månad, 1 850 kronor per månad
  • Nivå 3: mer än 20,01 timmar per månad, 2 642 kronor per månad

Maxtaxa

2 642 kronor per månad är det högsta beloppet för hjälp i hemmet (dina avgifter för hemtjänst, trygghetslarm, ledsagning, telefonservice och hemsjukvård räknas ihop). Det är en så kallad maxavgift eller maxtaxa. Hjälpmedel och kost räknas inte med i maxtaxan utan betalas separat.

Måltidsabonnemang

Du som beviljats matdistribution betalar ett styckepris per matlåda.

  • En matlåda kostar 70 kr.

Tänk på att avbeställa matlådorna till Köket om du inte är hemma. Om matlådorna levererats kommer de att debiteras.

Hemsjukvård

  • Inskriven i hemsjukvården, 500 kronor per månad. Ingår i maxtaxa för dig som även har hemtjänst.
  • Enstaka besök av legitimerad personal såsom sjuksköterska, fysioterapeut eller arbetsterapeut, 300 kronor. Ingår i maxtaxa för dig som även har hemtjänst.
  • För dig som är inskriven i hemsjukvården eller får enstaka besök av legitimerad personal och inte har hemtjänst gäller i stället ett kommunalt högkostnadsskydd på 1 450 kr/år.
  • För dig som har fyllt 85 år är hemsjukvård samt enstaka hembesök avgiftsfria.

Övriga avgifter

  • Dagverksamhet, 80 kronor per dag
  • Dagverksamhet kost, 80 kronor per dag
  • Korttidsboende, 158 kronor per dygn
  • Korttidsboende kost, 155 kronor per dygn
  • Trygghetslarm, 364 kronor per månad
  • Ledsagning SoL, 135 kr/tillfälle

Så beräknas avgiften

Vad räknas som inkomst?

  • lön från anställning,
  • sjukersättning,
  • föräldrapenning,
  • aktivitetsersättning,
  • arbetslöshetsersättning,
  • pension,
  • livränta,
  • avgångsersättning,
  • utbildningsbidrag och
  • underhållsbidrag.

Bostadsbidrag och bostadstillägg räknas också in i inkomsten.

Avgiften beräknas utifrån din boendekostnad samt förbehållsbelopp, ett lagstadgat belopp som är tänkt att täcka personliga utgifter som exempelvis livsmedel, kläder, fritid, möbler, tidning, TV, hushållsel, hemförsäkring, läkarvård, tandvård, medicin och resor.

Du kan beviljas ett högre förbehållsbelopp för merkostnader, om du till exempel:

  • är beviljad matdistribution
  • har försörjningsplikt för minderåriga barn
  • betalar arvode för god man eller förvaltare.

Om din inkomst är lägre än förbehållsbeloppet betalar du ingen avgift för det som ingår i maxtaxan.

Reglerna om minimibelopp innebär inte att kommunen har skyldighet att betala ut medel för att omsorgstagaren ska kunna uppnå den i lagen angivna nivån för minimibeloppet.

Vill du veta om din avgift kan bli lägre, lämna in en inkomstförfrågan till avgiftshandläggaren som sedan räknar ut och bestämmer hur stor avgiften blir. Se ansökan om lägre avgift längre ned på sidan.

Om du inte är hemma så sänks avgiften

Om du inte är hemma så sänks avgiften. Om du är borta hemifrån under en sammanhängande period på mer än fem dagar och inte tar emot någon hjälp i hemmet, dras en del av omsorgsavgiften bort varje dag från och med den sjätte dagen. Du behöver även meddela din frånvaro i god tid, minst sju dagar innan, för att få avdrag för din planerade frånvaro.

Avgift för trygghetslarm påverkas inte av om du är hemma eller inte.

Så betalar du

Du kan själv välja på vilket sätt du vill betala din avgift.

  • via faktura som sänds hem till dig varje månad
  • via e-faktura om du har internetbank
  • via autogiro genom att ansöka om autogiro via din internetbank, eller fylla i Vännäs kommuns webblankett för autogiro.
  • avgiftshandläggare kan även skicka hem en pappersblankett per post.

Anmäl ändrad inkomst eller boendekostnad

Du är skyldig att anmäla om din inkomst, boendekostnad eller annat som påverkar avgiften förändras.

Din avgift räknas då om och ny avgift gäller från och med den månad handläggaren får informationen. Om du missar att anmäla förändringar som ger dig lägre avgift får du inte tillbaka pengar i efterhand.

Dina avgifter justeras varje år

I samband med årsskifte sker en justering av dina avgifter. Din avgift justeras då beroende av din inkomst, skattebestämmelser och/eller förändrat prisbasbelopp.

Du har rätt att överklaga

Avgiftsbeslut kan överklagas till förvaltningsdomstolen. När du får det skriftliga beslutet om din avgift följer det med information om hur du gör om du vill överklaga.

Exempel på beräkning av avgift

Din faktiska avgift kan vara lägre än beloppen som anges beroende på din betalningsförmåga. När avgiften beräknas tas hänsyn till ett lagstadgat belopp som ska täcka normala levnadskostnader samt att kunna betala sin boendekostnad. Denna summa kallas förbehållsbelopp. Om din inkomst är lägre än förbehållsbeloppet betalar du ingen avgift. Förbehållsbeloppet består av din boendekostnad tillsammans med ett lagstadgat minimibelopp. Nedan ser du aktuella minimibelopp och exempel på beräkning av avgift.

Aktuella minibelopp för hemtjänst

För dig som är 65 år eller äldre

  • Ensamstående 7 247 kr/månad
  • Sammanboende 5 912 kr/månad

För dig som är yngre än 65 år

  • Ensamstående 7 972 kr per månad.
  • Sammanboende 6 504 kr per månad.

Exempel på beräkning av avgift

Nedan ser du exempel på beräkning av avgift för hemtjänst. Avgiften utgör skillnaden mellan inkomst och förbehållsbelopp (hyra och minimibelopp). Inkomst - förbehållsbelopp = ditt avgiftsutrymme.

Exempel, en ensamstående person:
En ensamstående person som har en inkomst efter skatt på 8 800 kr samt ett bostadstillägg på 4 840 kr har en total inkomst på 13 640 kr. Minimibeloppet för ensamstående är 7 247 kr. Tillsammans med en hyra på 4 908 kr blir förbehållsbeloppet 12 155 kr. Inkomsten är då 1 485 kr högre än förbehållsbeloppet per månad (inkomst 13 640 kr minus förbehållsbelopp 12 155 kr =1 485 kr). Avgift som kan betalas per månad är 1 485 kr. Om inkomsten är lägre än förbehållsbeloppet kan ingen avgift betalas.

Kontakt

Avgiftshandläggare, tel: 0935-143 32