Kundtjänst och support

Välkommen att kontakta vår kundtjänst eller kom och besök oss på Vegagatan 14 i Vännäs.

Längre ner på sidan kan du läsa "Vanliga frågor och svar" inom bredband och tv.

Kontaktuppgifter

Vännäs kommun
Vannas.net/Vännäs Kabel-tv
Vegagatan 14
911 81, Vännäs

Telefon: 0935-392 22

Besökstider

Måndag - Onsdag 08.30-12:00
Torsdag 13:00-17:30
Fredag 08.30-12:00
Vardag före helgdag 08.30-12:00
Fredag efter Kristi himmelsfärdsdag är det stängt.

Kontakta kundtjänst via formulär

Här kan du skicka ett meddelande till vår kundtjänst på Vannas.net.
Vid brådskande ärenden så kontakta oss via telefon 0935-392 22.

OBS! Du som är bredbandskund via fiber ska kontakta din tjänsteleverantör för att göra felanmälan.





Beskriv ditt ärende till kundtjänst.

Beskriv felet när du ringer till oss

Tänk gärna igenom följande innan du ringer:

  • Vilka lysdioder som lyser på konvertern/modemet?
  • Kommer du åt delar av nätet?

Meddela även:

  • Vad du heter
  • På vem abonemanget står skrivet
  • Adress
  • Lägenhetsnummer (om du bor i lägenhet)
  • Telefonnummer där vi kan nå dig

Testa din anslutning med bredbandskollen

På bredbandskollen.se kan du testa hastigheten på din bredbandsanslutning. Resultatet av mätningen kan du använda för att se om du får det bredband du betalar för hos din internetleverantör eller om det är något fel på din tekniska utrustning.

Till bredbandskollen.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vad händer om vi inte kommer överens

Vi försöker alltid att lösa skilda åsikter i dialog med varandra, men om vi ändå inte skulle komma överens t.ex. uppstår det en tvist gällande tolkning av avtalet så rekommenderar vi att ärendet tas till allmänna reklamationsnämnden i första hand.

Startsida | Allmänna reklamationsnämnden (arn.se) Länk till annan webbplats.

Vanliga frågor och svar

Bredband

Vilka tjänster finns/kommer i fibernätet, radiolannätet
resp. kabeltv Internet nätet?

Idag så finns tjänsterna Internet, IP-telefoni, Bredbandstelefoni, E-post och websidesutrymme i dessa nät. Bredbandstelefoni fungerar i samtliga nät men olika bra, se "Vad är Bredbandstelefoni?". Kabel-tv finns naturligtvis på kabel-tv nätet men också i fibernätet, se "Vad är Kabel-tv på fiber?".

Vad är IP-telefoni?

IP-telefoni är en tjänst som ersätter kundens befintliga telefoni, den har inte lika hög driftsäkerhet som vanlig telefoni men nästan. Ett klart lägre pris är vad man kan förvänta sig. Kundens gamla telefoner går bra att sammankoppla med denna lösning.

Anslutningskostnad varierar fr. 0 kr, och månadskostnad för kunden är ca 75 kr, genomsnittligt lägre minutpris än vanlig telefoni. Lösningen erbjudas till våra fiberkunder. Exempel på leverantörer: Bredband2.

Vad är Bredbandstelefoni?

Genom att ansluta en "bredbandstelefon" till din dator kan du ring över din bredbandsanslutning, till andra med bredbandstelefoner ringer du ofta gratis. Det går även att ringa vanliga telefonnummer men då måste du betala för dessa samtal. Denna tjänst fungerar på alla våra nät men kvalitén beror på din uppkopplingshastighet samt nätets belastning. Ex. på leverantör: cellip, skype och Phonzo.

Vad är skillnaden på IP-telefoni och Bredbandstelefoni?

IP-telefoni är en tjänst som är prioriterad i nätet vilket ger den bättre talkvalité är bredbandtelefoni men skillnaderna är marginell.

Vad är Kabel-tv på fiber?

Genom att skicka kabel-tv signalen via fiber istället för koaxialkabel får vi en möjlighet att distribuera kabel-tv i hela Vännäs Kommun. För att kunna göra det till alla kunder krävs en extra fiber eller att vi våglängdsmultiplexerar till varje kund. Fördelen med detta är att kunden får en riktig signal med alla kanaler i vårt utbud samtidigt, dvs. genom att koppla ihop detta med kundens antennslinga i huset kan kunden se valfri kanal på valfri tv-apparat (ansluten till antennslingan).

Vad är Digital-tv på fiber (IPTV)?

Genom att skicka digital-tv över det bredband vi idag har kan vi distribuera digital-tv till alla kunder som sitter på fibernätet. För kunden krävs en digitalbox som går att ansluta till bredband och passar den lösning som vi väljer. Nackdelen för kunden är att det krävs en digitalbox per tv/video. Nätet måste förstärkas något för att klara den ökade trafiken men investeringarna är ganska måttliga. Något beslut om att göra det finns ej idag. Anslutningskostnad och månadskostnad för kunden är idag okända.

Vad ingår i tjänsten Internet?

Åtkomst till internet i maximalt den angivna hastigheten för abonnemanget. Kontrollera med just din tjänsteleverantör vad som ingår.

Går det att ha valfri e-post och websidesutrymme?

Ja det går bra att använda en valfri e-postleverantör eller websidesleverantör. Dock krävs att deras servers är åtkomliga från internet.

Vilken support ingår i månadskostnaden?

Är inte nätet åtkomligt pga. av orsaker som vi, vår utrustning eller våra leverantörer har orsakat så ska vi vara behjälpligt med felsökning och där det är tillämpligt även felavhjälpning under kontorstid. Detta är kostnadsfritt. Beror felet på kundens utrustning så debiteras kunden:

Privatperson: 450.-/tim inkl. moms.
Företag: 450.-/tim exkl. moms.
Min. Deb. En heltimme.

Inställelsekostnad: 200 kr inkl. moms. (Reskostnader utgår ej).

Går det att köpa mer support?

Endast i mån av tid kan vi hjälpa till med extra support. Priser för support på kontorstid (support utöver vad som ingår):
Privatperson: 450.-/tim inkl. moms.
Företag: 450.-/tim exkl. moms.
Min. Deb. En heltimme.

Inställelsekostnad: 200 kr inkl. moms. (Reskostnader utgår ej).

Kostnad för support till tjänsteleverantörer och företag på annan tid än kontorstid:
2400 kr/tim exkl. moms.
Min. deb. heltimme.
Priset förutsätter bokad tid minst 14 dagar i förväg, vid akututryckning (mindre än 14 dagars framförhållning) debiteras en extra avgift på 2400 kr exkl. moms

Obs! Detta gäller kommunal tjänsteman/tekniker, gäller ej våra samarbetspartner, tex. Nordantenn, Optoteknik mfl.. Kontrollera därför vad som gäller INNAN du anlitar hjälp!


Bredband via kabel-tv

Hur ska jag placera modemet?

  • Placera modemet på väl ventilerad plats och plant underlag.
  • Undvik direkt solljus.

Hur kopplar jag ihop allt?

  • Anslut ena änden av TP-kabeln (RJ-45) till nätverkskortet andra änden till modemet.
  • Koppla antennkabeln till modemets kabel-tv-uttag andra änden till kabel-tv uttaget.
  • Antennkabeln får max vara 2 meter lång.

OBS! När du skruvar fast antennkabeln får du inte böja den tunna koppartråden.

  • Anslut kontakten till modemet.
  • Anslut nätdelen till vägguttaget.

  • Vänta tills lampan "ONLINE" slutat blinka och lyser fast.

  • Starta datorn
  • Om du nu inte kan komma ut på nätet så ställ in automatisk tilldelning av IP-adress och DNS.

Hur ska jag felsöka?

  • Kontrollera noga att alla kablar är ordentligt anslutna.
  • Kontrollera att ditt nätverkskort fungerar ordentligt.
  • Blinkar lampan "ONLINE" utan att sluta. ring kundtjänst.


TV

Varför sänds inte alla kanaler digitalt?

Alla kanaler sänds även digital men vissa kanaler tillåts inte sändas utan att dom krypteras. Vi sänder alla kanaler (i grundutbudet) som får sändas okodade i DVB-C (kabel). Utöver grundutbudets kanaler sänds även flera andra kanaler som kan ses mot extra avgift.

Vad kostar det?

En nyanslutning till Vännäs kabel-tv kostar 5 000 kr i engångskostnad samt 148 kr i månadsavgift. Grävning och återställning över egen tomt ingår inte i avgiften.

Vad ingår i en anslutning?

Grävning och återställning av kabel fram till kundens tomt, material, kabel, överlämningsbox (ÖP), kabelskydd, ett kabel-tv uttag, inkoppling samt arbetstid.
Önskas fler uttag inkopplade eller monterade sker mot extra kostnad och i mån av tid.

Om jag vill ha mer kanaler?

Köp en Crytpoguard box med programkort på IT-kontoret och abonnera på de kanaler som du önskar som extra utbud.

Jag vill inte ha vissa kanaler, kan jag få lägre avgift?

Tyvärr är det inte möjligt att plocka bort enskilda kanaler till enstaka kunder och det är så att Vännäs Kabel-tv i sin tur ändå måste betala avgift för dom kanalerna till leverantörerna av kanalerna.

Jag har en kabel på backen som inte är nergrävd!

Finns en kabel på backe/i luft som ni misstänker är en kabel-tv kabel så kan ni kontakta kundtjänst för att få en indikation när den kan tänkas komma att grävas ner.

Varför är det olika styrka på ljudet mellan kanalerna?

Generellt ska det inte vara så men i vissa delar av kabel-tv nätet kan nivåerna på signalstyrkan ändrats pga. dåliga eller för långa kablar.

Kommer det HD kanaler?

De flesta kanalerna är redan idag i HD (digitala utbudet).

Jag får inte in alla kanaler?

Pröva att göra en kanalsökning. Behöver du ange NätverksID så ange 41001 och använd start frekvens 306 MHz (=306 000 KHz).

Bor du i lägenhet så kan det bero på att fastighetens TV-förstärkare inte uppfyller de krav som vi ställer.

Det kan också bero på att TVn är för gammal.

Erfarenheter av Samsung LCD/LED -TV serie 6 och 7

Denna guide gäller Samsung LCD/LED 6 till 7 serien med stöd för DVB-C, Vissa avvikelser i menyerna kan förekomma och det kan även funka på andra serier av modell äldre.

  1. Börja med att trycka på Meny knappen, på fjärrkontrollen.
  2. Bläddra neråt till Inställningsmenyn, tryck sedan på enter.
  3. Tryck på knappen enter igen för att välja Plug & Play.
  4. Ange din 4-siffriga PIN-nummer, Standard-PIN är 0000.
  5. Välj språk och tryck sedan på enter tills du kommer val av plats, välj hemmabruk.
  6. Nu skall du välja land, välj Finland. Tryck enter.
  7. Två alternativ dyker upp Ant/Antenn eller Kabel, välj Kabel och tryck sedan på enter.
  8. Välj digital och tryck sedan på start. Sökningen tar några minuter.
  9. När sökningen är klar så dyker det upp en fråga om att ställa klockan, välj Automatisk/Auto och tryck enter.
  10. En fråga dyker upp om bästa kvalité igenom anslutning, tryck enter.
  11. Återställ språkhantering i TVs "inställningsmeny - menyspråk" och "inställningsmeny - Utsändning" till Svenska.
  12. Klart!

Fungerar detta fortfarande inte så prova att uppgradera mjukvaran i TVn. Besök samsung.com/support Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..