En del av framsidan på boken Dags att rösta. Som du kan läsa om. Längre ned på den här sidan.

Om EU-valet, på lättläst svenska

I början av juni i år
är det val till EU.
Då ska folket i EU
välja politiker till EUs riksdag.
I Sverige röstar vi den 9 juni.

Om du är 18 år
och bor i ett land i EU
får du vara med och rösta.

– Men hälften av alla
som får rösta gör det inte.

– Många människor
vet inte att det är val.
Och många vet inte
hur viktigt EU är
för oss i Sverige.
EU bestämmer
om många saker,
från mat till miljö.

Det säger Bengt Fredrikson.
Han har skrivit 8 Sidors
nya bok om valet till EU.
Boken heter
Dags att röst – EU-valet 2024.

Ladda ner boken

Gå till nedladdningen av boken här.

Läs mer

Läs mer om boken på 8 Sidors webbplats om nyheter om politik. Länk till annan webbplats.