Driftinformation via SMS

Vid exempelvis vattenläckor, problem med sophämtning och slamtömning använder sig Infrastrukturavdelningen av SMS (eller röstmeddelande till fast telefon) för att ge dig information. Meddelandena skickas ut dagtid under vardagar.

Så här fungerar det

Med hjälp av digitala kartor och GIS (Geografiskt informationssystem), ringar vi in de vi vill nå. Vi skickar SMS eller ett röstmeddelande till dig som är folkbokförd i en fastighet och är över 16 år. Du som inte har ett mobilnummer registrerat på din hemadress får ett röstmeddelande via din fasta telefon, om du har en sådan.

Om du har ett oregistrerat kontantkort eller om ditt mobilnummer är registrerat på din arbetsgivare så får du inte våra SMS automatiskt, men du kan meddela att du vill ha SMS.

Du kan även lägga till fler telefonnummer (till exempel numret till din jobbmobil) och fler adresser. Detta är bra för dig som äger flera fastigheter eller som vill få information om driftstörningar hos exempelvis äldre anhöriga eller obemannade anläggningar.

Även du som har skyddat nummer, oregistrerat kontantkort eller om du äger ett fritidshus i kommunen kan ta del av tjänsten genom att registrera ditt mobilnummer.

Om du har ett fritidshus i kommunen men inte är folkbokförd här, måste du kontakta oss så lägger vi in ditt mobilnummer åt dig.

De personuppgifter som du lämnar till oss behandlas i enlighet med GDPR. Det går inte att besvara de SMS vi skickar till dig.

Vanliga frågor

Hur kan ni ha mitt mobilnummer?

Vi hämtar ditt mobilnummer från din teleoperatörs databas. Uppgifterna är desamma som på hitta.se och Eniro. Är du skriven på en adress och har en mobiltelefon som är registrerad på samma adress så kommer du att få våra SMS. Om du har hemligt nummer är det din teleoperatörs ansvar att inte lämna ut ditt telefonnummer.

Hur får jag ett SMS i stället för talsvar?

Du kan själv registrera ditt mobilnummer via vår webbsida. Det spelar ingen roll om du har abonnemang eller kontantkort knutet till din telefon.

Hur får jag som fastighetsskötare SMS som gäller mina fastigheter?

Du kan själv registrera ditt mobilnummer via vår webbsida. Där kan du även koppla numret till de adresser i Vännäs som du vill ha information om vid fel.

Mina barn får SMSen - kan jag ta bort deras nummer?

Ja, du behöver avaktivera deras nummer genom att skriva in deras telefonnummer och välja "Avregistrera".

Mitt mobilnummer är registrerat på mitt jobb, men jag vill ha era SMS!

Du behöver då koppla ditt mobilnummer till adressen där du bor. Skriv in ditt nummer och förändra inställningarna.

Kan jag ange samma mobilnummer för flera adresser?

Ja, du kan ange samma mobilnummer för flera adresser.

Jag vill inte ha fler SMS från er. Hur gör jag då?

Du behöver själv skriva in ditt nummer och välja "Avregistrera".