Bouppteckning, dödsboanmälan

När en person avlider ska en bouppteckning eller dödsboanmälan göras inom tre månader efter dödsfallet.

När någon dör och inte efterlämnar mer pengar eller andra tillgångar än att det helt eller delvis täcker begravningskostnaderna kan socialtjänsten hjälpa till med en dödsboanmälan. En dödsboanmälan är en förenklad form av bouppteckning. För att dödsboanmälan ska göras behöver den avlidne varit folkbokförd i kommunen.

Om dödsboanmälan visar att det ej finns medel i dödsbot som täcker begravningskostnaden så finns möjlighet att söka ekonomiskt bistånd till begravningskostnad. Kommunen ger inte bistånd till kostnader som överstiger kommunens riktlinjer för begravningskostnader.

Dödsboanmälan görs av dödsbodelägare eller annan utsedd person till Socialtjänstens mottagningsenhet 0935-142 11.

Exempel på när en bouppteckning ej kan ersättas av en dödsboanmälan

  • Om det finns ett testamente eller ett äktenskapsförord kan detta vara skäl för att i stället förrätta en bouppteckning.
  • Om den avlidne efterlämnar fast egendom eller tomträtt.
  • Vid tveksamhet, liksom om det kan bli aktuellt med efterarv när den efterlevande maken avlider, bör dödsbo¬anmälan undvikas.
  • Om någon av dödsbodelägarna i stället begär att en bouppteckning ska upprättas.

Uppgifter som behövs för utredning om dödsboanmälan samt för ansökan om bistånd

Socialtjänsten ska ha tillgång till nedanstående handlingar för att kunna genomföra en utredning om dödsboanmälan. Samma sak gäller för ansökan om bistånd till begravningskostnader.

Dessa handlingar är obligatoriska att lämna in:

  1. Dödsfallsintyg med släktutredning. Beställs från skattemyndigheten, ring 0771-567 567.
  2. Offert på begravningskostnader i samband med dödsfallet.
  3. Kopia av senaste deklarationen eller slutskattesedel och kontoutdrag från skattekontot. (Gäller även efterlevande make/maka)
  4. Uppgifter om kontanter på dödsdagen, även kontanter i bankfack. (Gäller även efterlevande make/maka)
  5. Uppgifter från samtliga banker med en kontosammanställning om tillgångar på dödsdagen fram till inlämnandet av ansökan om dödsboanmälan.
  6. Uppgift om utbetalningar som kommit in efter dödsdagen
  7. Kapital- och räntebesked från bank/banker (dödsdagens datum)
  8. Uppgifter om ev. försäkringar som faller ut.
  9. Inventeringsprotokoll från ev. bankfack.
  10. Eventuellt testamente
  11. Om den avlidne hade andel i oskiftat dödsbo? Bouppteckning som visar detta.

Att ordna:

  • Ta reda på vilken bank den avlidne har konto hos. Kontakta den banken och avsluta alla autogiron. Be att få kontoutdrag över de senaste månaderna samt uppgift om andra tillgångar.
  • Säg upp alla hyresavtal, bostad, garage eller andra objekt som hyrs. När det gäller äldreboende, kontakta även hyresvärden som skickar fakturan. Be att få skriftliga bekräftelser på alla uppsägningar.
  • Säg upp alla abonnemang ex. tidningar, telefoner, bredband, kabel-TV, internet och så vidare.
  • Gå igenom räkningarna. Där finns ofta information om avtal och abonnemang. Kontrollera även bankkontoutdrag.
  • Spara och kontrollera senast deklaration, där finns bra information om räntor och eventuella skulder. Den som ska göra bouppteckningen ska även ha den deklarationen.
  • Spara alla försäkringsavtal, liv och pension.
  • Beställ blankett om adressändring. www.adressandring.se Länk till annan webbplats. eller telefon 020-97 98 99. Samtal från mobil eller utlandet telefon 0771-97 98 99.
  • Mer information kan du få hos begravningsentreprenören eller hos kommunen.
  • Kontakta fordringsägare och be om anstånd för betalning av fakturor och skulder i avvaktan på bouppteckning eller dödsboanmälan.
  • Om det finns flera dödsbodelägare/arvingar och dödsboet kommer att skötas av en delägare ska man se till att fullmakt undertecknas.